Home Nieuws/updates Gastenalbum De visvijvers Penvissen Uitstapjes Visserslatijn Forum Links

. .

Nieuwe aankoop snelgroei karpers Campskoeël

Maandag 7 november 2011. Nieuwe aankoop snelgroei karpers voor het Campskoeël. Met vereende krachten werd de vis aan twee kanten gefotografeerd, gemeten, gewogen en te water gelaten. De vis zag er wel iets gehavend uit. Schuurwondjes over het hele lijf en beschadigingen aan de vinnen. Uit ervaring weten we dat karper snel hersteld, dus geen reden tot zorg. Verder was het een mooi soort om te zien.  Mooi donker en fraai getekend. 28 stuks, gemiddeld gewicht van bijna 5 pond en een lengte van 50 centimeter.

Een bassin vol goudbruine spiegelkarper.

Zaterdag 5 november 2011. Op een groot waterbassin van een tuinder in Sevenum zat een hoopvol aantal grotere en kleinere karper die vanwege een reparatie aan het onderzeil verhuist moesten worden.

De tuinder had HSV  “de Peelvissers” laten weten dat ze de vis welke zich in de loop van de jaren in het bassin had verzameld, mochten afvangen voor de nieuwe vijver 't Campskoeël.

We waren uitgenodigd om te gaan helpen en waren getuige van dit gebeuren. Bij aankomst om 7 uur morgens was het nog aardedonker. Piet een van de controleurs kwam ons al tegemoet. Hij kwam net van het bassin vandaan en vertelde dat er al veel water uit was.  Het was een bassin van plus minus 40 bij 20 meter.

Hij vertelde dat er al 8 grotere karpers van plusminus 15 pond de dag ervoor waren overgezet. De rest konden we in het nog maar 15 cm diepe water afscheppen. Dit was een hilarische ervaring en al snel hadden we samen met de 5 andere leden van de vereniging een bak vol met kleine karper. Dit is bijna net zo leuk dan vissen met een hengel. Huub en ik waren even in hogere sferen want de kwaliteit van de vis was uitzonderlijk goed en mooi. 30% schub en 70% spiegelkarpertjes (rijen/volschub) van tussen de vijf en tien centimeter. Prachtige visjes, zoals je zo nog maar zelden ziet. Het waren er honderden. De een nog mooier dan de andere. Terwijl de tuinder het water verder wegpompte werd het steeds makkelijker. In twee uurtjes was de klus zo goed als geklaard. We hadden een tractor met oplegger ter beschikking om de grote bakken met vis te vervoeren. Eenmaal op het “Campskoeël” werden de bakken met enige stuurkunst van Guus tot aan de waterkant gereden. Wat hebben die gasten toch allemaal een materiaal! Eenmaal op de plek hebben we de vis zorgvuldig geteld en voor een deel uitgezet. Allemaal zou teveel van het goede zijn geweest. Er zijn 150 karpers uitgezet. Het merendeel spiegels. Dat lijkt heel veel, maar we moeten er van uit gaan dat door roofvissen, aalscholvers en de natuurlijke omstandigheden meer dan de helft het eerste jaar niet zal overleven. De daarop volgende jaren sneuvelen er wellicht nog wel wat meer. Toch als 20% een volwassen leeftijd bereikt, zijn wij al dik tevreden. De overgebleven vis, wat nog een aanzienlijk aantal was is naar een andere vijver gebracht. Het was een vruchtbare dag en op termijn een geweldige aanwinst voor het “Campskoeël”. Het zal nog jaren gaan duren voordat we deze karper zullen gaan waarderen, maar we hebben geduld. We zijn tenslotte vissers.

Officieële opening Camps Koeël geslaagde dag.

24 september 2011, Noord Limburg mag weer een visvijver bij rekenen. Het was een zon overgoten dag met vele geïnteresseerden. Na inleiding door enkele sprekers heeft Huub Dings op ludieke wijze de officiële opening verricht. Vervolgens werd er door 16 leden een individuele wedstrijd gehouden. Helaas liet de vis het een beetje afweten. Na de prijsuitreiking konden we onder het genot van een drankje genieten van een heerlijke barbecue. Er werd natuurlijk ook veel gepraat en ideeën uitgewisseld. Over het hele traject naar deze dag toe, maar ook hoe nu verder moet in de toekomst. Er wordt serieus gebakkeleid over een oplossing voor de nog altijd variërende waterstanden en een overloop naar de beek, die dit moet gaan bewerkstelligen. We hebben er nog eens op aangedrongen dat het over en uitzetten van nieuwe vis niet voor een select groepje is, maar een verenigingsgebeuren. Hier was het de secretaris wel mee eens. Hij heeft ons beloofd om tegen die tijd een belletje te geven zodat wij hierover een verslag kunnen doen op onze website. We zijn weer met een positief gevoel naar huis gegaan.

26 augustus 2011. Vanaf dag 1, hebben we geprobeerd een duidelijk verslag te doen hoe een visvijver tot stand komt. Van de graafwerkzaamheden tot aan de afwerking. Niet altijd kregen onze berichten een warm welkom. Maar de vergunningen zijn niet goedkoop en daar mag je dan ook wel wat voor verwachten.

Nu na meerdere sessies moet ik (Rob) toegeven dat het niet helemaal zo zwart is als in het vorig artikel (08 juli 2011) beschreven heb. Je kunt er heerlijk zitten en de natuur heeft  24/7 gewerkt om alles een prettig aanzien te geven. Buiten het feit dat het niet het “Walhalla”voor de karpervissers is geworden willen we toch even vermelden dat het water potenties heeft.

"Campskoeël"? Nee nu nog even niet!

08 juli 2011. Na een lange weg met obstakels is het er toch van gekomen. De eerste keer vissen op het “Campskoeël”. We hadden de dag ervoor al diverse theorieën ontwikkeld hoe we dit water zouden gaan bevissen. Even na vijf  s’morgens  kwamen we aan en waren blij verrast dat de steigers inmiddels weer boven het waterniveau uitstaken. Maar dat blijde gevoel was maar van korte duur. Door de schuin aflopende kanten was er buiten de invalide stek geen enkele plek waar je als penvisser je geluk kan proberen. Geen diepte om te pennen. Dat het geen paradijs voor kantjes vissers is wisten we inmiddels al, maar dit was nog ver beneden onze verwachtingen.

Ik had gehoopt dat voorbij de rietkraag nog wat water zou staan, maar die illusie verdampte snel. Geen enkele spriet riet raakte het water, en tot een meter van de kant keek je op de schuinsaflopende bodem. Triest.. We zijn met de rug tegen elkaar op de invalidensteiger gaan zitten. Hier was een wel mooie diepte van ongeveer anderhalve meter. Al meteen ving ik een prachtige rietvoorn en daarop nog wat klein grut. Huub zat duidelijk aan de beter kant en ving een grote Brasem en 3 mooie karpers van ongeveer 15 pond. De vangst was buiten verwachting, gewoon goed. Maar het uitzicht op de lelijkste steigers die ik ooit gezien heb en de kale vlakte, nodigt niet echt uit om voorlopig nog eens terug te gaan. Het zal best een aardige vijver kunnen worden na enkele jaren, nu is het nog slechts een gat met water. Ik mis het ingroeiende gras waar de karper zo lekker in kan kroelen en de witvis in kan schuilen. Dat en die meter diepte aan de kant maakte het "Schörfven" zo speciaal. Voor de statige karpervissers die lekker onderuit in hun stoel met een piepertje willen gaan vissen of witvissers, zou ik willen zeggen, ga het gewoon eens proberen en vorm je eigen mening. Geduld, geduld mensen!

17 april 2011.We zijn zondag even naar de nieuwe visvijver van Sevenum gaan kijken. Even controleren of het klopt dat er niet gevist kan worden. Helaas het is waar zoals je op de foto’s kunt zien. De waterstand is erg hoog en de vissteigers zijn niet te bereiken. Ben helemaal rond de vijver gelopen en heb verschillende foto’s gemaakt en ik ben tot de conclusie gekomen dat een overloop de oplossing voor dit probleem kan zijn, nu en in de toekomst.

Het is natuurlijk heel makkelijk gezegd, een overloop. Maar het zal een heel lastige klus worden om deze te realiseren. Wat zegt de gemeente en wie gaat dit betalen? Al met al is de visclub en met name de leden hier de dupe van en hopelijk zal er snel een passende oplossing gevonden worden voor dit probleem. Hoor van verschillende kanten geen positieve berichten over het wel en wee van de nieuwe vijver en ben dan ook benieuwd hoe het bestuur dit probleem gaat aanpakken. Want ik denk is dat het bestuur ook het water nu tot aan de lippen staat. Dit hadden ze ook niet voorzien. Wie wel?Niet alleen de waterstand maar ook de visstand en met name het karperbestand op de nieuwe vijver. Toen ik er zondag liep heb ik wel een karper zien azen. Alleen zat deze op de witvisvijver en dit is wat we niet willen zien. Hopelijk kunnen ze een oplossing bedenken die voor iedere partij aannemelijk is. Weet ook wel dat je het niet iedereen naar zijn zin kan maken. Maar voor deze problemen, het zijn er nog al een paar. Als ze in de toekomst nog leden willen overhouden dan zullen ze die toch moeten compenseren. De vergunning voor het volgend jaar duurder maken?  Weet niet of dit een goed idee is. Dan zullen er toch afspraken gemaakt moeten worden tussen bestuur en leden, want anders zie ik het donker in. Ik verwacht dat het bestuur een wijs besluit neemt en zijn leden niet in de kou laat staan . De tijd zal uitwijzen, wat de waterstand en het ledenbestand zal gaan doen in de toekomst.

“De nieuwe en de oude”  Februari 2011

7 Febr.2011  Jaarlijkse ledenvergadering in Sevenum van de visvereniging “de Peelvissers”. De opkomst was echt prima te noemen. Na de gebruikelijke afhandeling en het voorlezen van de jaarverslagen en kascontroles ging het dan eindelijk over wat wij het belangrijkste vinden, de nieuwe visvijver “de Camps Koeël” Ook hier werd een update verslag voorgelezen over de huidige stand van zaken en wat er het afgelopen jaar gebeurd is op de oude en nieuwe vijver.

Daarbij vielen toch wel een enkele dingen op;

1.      De afvissing van de oude vijver (‘t schörfven).

2.      Het karperbestand op de nieuwe vijver en het verdere verloop.

3.      Het waterpeil blijft een dilemma. (grote waterstand verschillen)

De afvissing van de oude vijver waar wij van Carpheaven graag waren bij geweest om er verslag van te doen, ging ondanks een eerdere toezeggingen ging zonder ons gewoon door.

Omstreeks half oktober werd door een professioneel bedrijf twee dagen geprobeerd ‘t Schörfven te ontdoen van de karpers. Dit bleek een te moeilijke klus te zijn voor dit bedrijf want hun pogingen werden gestaakt omdat het bijna of niet mogelijk was om de karpers te vangen. Waarom dit niet mogelijk was is onduidelijk. Of het aan het bedrijf lag, of aan de vorm, of de bodem structuur van de vijver weten we dus niet. Er is eind november nog een poging ondernomen. Ditmaal door een ander bedrijf om met stroom te gaan proberen de vissen eraf te vangen. Wederom geen succes. De nieuwe poging bleek weinig vis op te leveren en zodoende zijn er in het totaal slechts 23 karpers overgezet van de oude naar de nieuwe visvijver. Deze mededeling werd met enig ongeloof aangehoord. De voorzitter vertelde dat er alles aangedaan was om de karpers te vangen. Geprobeerd wordt om met Toverland een afspraak te maken om de karpers alsnog met behulp van karpervissers een dag te gaan vissen om zo nog enkele vissen over te zetten.

Het karperbestand op de nieuwe vijver moet natuurlijk wel behoorlijk uitgebreid worden en dit zal, denken en hopen we, in goed overleg met de karpervissers gaan gebeuren. Er werd een idee geopperd om een soort karpercommissie in het leven te roepen.

Als ze slim zijn in Sevenum kunnen ze nu een heel nieuw bestand gaan opbouwen van karpers die ze er ook graag willen vangen. Eventueel mooie Franse spiegelkarpers en de zogenaamde snelgroeiers. Deze kunnen op dit water, wat toch een behoorlijke diepgang heeft, lekker doorgroeien tot hele grote vissen. Met een vangstregistratie en een goede fotodocumentatie kunnen de vissen in de gaten worden gehouden en hun groei in kaart gebracht. Wat dan weer een hele hoop informatie oplevert betreffende het water en eventuele verdere visuitzettingen.

We nemen aan dat op de vergadering toch wel een hoop mensen geschrokken zijn van het feit dat er maar zo weinig karper is overgezet. We zijn natuurlijk erg benieuwd hoe het bestuur een eventuele nieuwe visuitzetting gaat aanpakken. Hopelijk luisteren ze nu ook naar de karpervissers zodat er een goede samenwerking kan ontstaan en wat nog veel belangrijker is, een goed bestand op de nieuwe visvijver.

Het belangrijkste is om vis te vangen, want daarom ga je bij een visvereniging. Niet alleen omdat het er zo gezellig is.

Hopelijk kunnen en mogen we in de toekomst wel een verslag doen. Eventueel met foto’s en film van nieuwe visuitzettingen en zal de nieuwe visvijver in Sevenum dan net zo’n mooi visbestand krijgen als de oude visvijver  “‘t schörfven.”

Word vervolgd??

2006

Plannen en graafwerkzaamheden
2007       Het grote materieel is verdwenen
2008       Groen en de eerste schrik waterstanden
2009       Waterplanten en verdwenen steigers
2010       Nog een een jaartje wachten
2011       Einde "schörfven" begin "Campd Koeël"

Op de website www.depeelvissers.nl vind je alle informatie omtrent dit water. Er wordt ook nog een oproep gedaan voor vrijwilligers welke een hand willen uitsteken. Er is nog heel wat te doen. Dus voel je daar wat voor, schroom je dan niet en geef je op.