Home Nieuws/updates Gastenalbum De visvijvers Penvissen Uitstapjes Visserslatijn Forum Links

Les Etangs De L`abbaye (Foto`s en reis verslag)

Dag 1. Ik schrik wakker en kijk naar de wekker , 1.33 uur , nog 2,5 uur en ik moet opstaan , probeer nu nog maar eens te slapen denk ik en doe mijn uiterste best om niet aan het vissen te denken of aan of ik alles bij me heb niks vergeten ben enz. , maarja dat gaat voor 2 seconden en dan zit ik weer aan de waterkant. Ben uiteindelijk dan toch weer in slaap gevallen en om 3 uur schrik ik weer wakker van de wekker met de mededeling dat het zo ver is we mogen opstaan .

Spring uit bed en mijn hart bonkt in mijn keel “ het is zover” snel wassen en de viskleren aandoen en naar beneden. Het water aangezet om een kopje thee te maken en op het lijstje kijken wat ik nog allemaal moet doen : eten ,maden en wormen uit de ijskast bij Theo ( de buurman die zo vriendelijk is om zijn ijskast ter beschikking te stellen voor mijn maden) de telefoon van de oplader halen en de Tom Tom aansluiten in de auto. Deze auto staat al een dag lang volgepakt bij Theo ( de vriendelijke buurman ) in de garage. Kijk een paar keer op de klok want Rob ( mijn vismaat die jammer genoeg niet mee kan naar frankrijk) komt mij uitzwaaien en even later hoor ik een zacht geklop op de raam en hij is er. Ook hij is volgens mij nerveus want we lachen om een paar hele simpele dingen , kan mijn gedachten er moeilijk bij houden en probeer niks te vergeten en de laatste spullen gaan in de auto, klaar voor vertrek!! Om half vier rij ik , nadat ik Rob heb uitgezwaaid, richting Reuver om mijn collega visser voor de volgende 5 dagen te gaan halen. Als ik de straat inrijd zie ik hem al staan voor het raam en hij komt vlug naar buiten ook zijn laatste spullen gaan in de auto ( wist niet dat er zoveel in kan ) en om 4 uur rijden we onder de klanken van de Tom Tom weg richting FRANKRIJK !!!! De reis verloopt voorspoedig na een half uurtje verlaten we Nederland en zijn we in België , ook dit is te merken aan het wegdek wat in België al in 10 jaar geen onderhoud meer heeft gehad. We praten over wat we denken aan te treffen en hoe we het gaan aanpakken en ondertussen glijden langzaam maar zeker de kilometers aan ons voorbij.

Alleen het weer werkt niet mee de hele reis al regen en wind en we hopen dat het in Frankrijk beter zal zijn immers in Frankrijk regent het nooit daar schijnt altijd de zon toch. We passeren de franse grens en zijn er nu echt “ Frankrijk “ het land van de grote karpers. De franse wegen zijn goed en 3 baans dus we kunnen met een mooie snelheid onze weg vervolgen en zien na een paar uur de afslag ( nummer 9 Arsy op de A1 )verschijnen ,  nadat de tol is betaald komen we 10 minuten later aan bij de plaats Longueil Sainte Marie en zien we de borden voor Abbeylake al staan. We rijden gebukt onder een verschrikkelijke regenbij het terrein op en melden ons in het clubhuis. Hier worden we vriendelijk ontvangen door Cedric een engels spreken de fransman  die ons na de nodige formaliteiten naar het water stuurt en ons veel visplezier toewenst. We rijden het gebied in en zien de wateren voor ons opduiken  ”machtig mooi” en we beginnen aan ons rondje om een geschikte plek voor 2 personen te vinden en uiteindelijk is stek 14 voor ons de ideale plaats en we beginnen dan ook vlug met de tenten op hun plaats te zetten , als alles een beetje staat ga ik met de voerboot ( gehuurd bij Abbeylake ) een verkenningsrondje over het water maken om te kijken hoe het zit met de dieptes het word echter een helse klus omdat de wind ( storm ) de boot de hele tijd naar de zijkant blaast en ik hem steeds weer opnieuw moet gaan halen want terug varen met deze wind is onmogelijk , na verschillende keren heb ik toch een redelijk idee hoe de dieptes en de bodem is . Ben had echter geen tijd en heeft de hengels al klaar en op goed geluk al ingegooid met het idee ik wil snel gaan vissen misschien pakt een vis mijn aas wel. Toen ook ik eindelijk mijn spullen klaar had en ingegooid was het toch al 1 uur en kon ik neervallen op mijn ,voor de komende 5 dagen ,  stoel. De wind en de regen deden onze spullen maar eens goed uittesten en extra lijnen aan tenten en paraplus werden dan ook vastgemaakt het was echt hondenweer. Maar de buien bleven met een kleine tussen pauze maar komen dus we hadden onze handen vol om alles vast te zetten wat uiteindelijk toch goed lukte. Uit het niets kwam om 3.15 uur een run op Ben zijn ( gewoon zomaar ergens ingegooide ) hengel en vol verwachting en smart keek ik naar hengeltop welke goed krom stond en de glimlach op zijn gezicht zei genoeg.

Na een korte maat hevige dril konden we de vis uit de diepte omhoog zien komen  ,WAUW ,wat een dikke vis. Nu was het belangrijk om niks te gehaast te doen en alles goed te doen om deze vis te landen. Dit lukte uiteindelijk en er lag een mooie grote vis in het net na een hele hijspartij ( wat is hij zwaar) lag hij toch op de onthakingsmat en wed hij eens goed bekeken .

Het was werkelijk een knoert van een vis ,geweldig, nu kwam de weegschaal eraan te pas en deze stopte bij 22 kilo  44 POND , niet normaal en dit na goed 2 uurtjes vissen . Ben zijn p.r. was na 2 uur al aan duigen een beter begin kon je je niet voorstellen , nu een paar foto’s en dan de vis voorzichtig terug zetten in zijn element .Ongelofelijk wat een mooie vis en we hadden het idee dit kan niet meer stuk, echter de wind en de regen brachten ons weer snel terug naar de werkelijkheid want het ging echt tekeer niet normaal meer. Bomen werden uit de grond gerukt en we moesten soms de tenten ,die achter mijn auto redelijk uit de wind waren neergezet, soms met handen en voeten vast houden want ze werden bijna helemaal plat geblazen. De rest van de dag en de daarop volgende nacht hebben we niks meer gezien aan vissen of activiteit en konden we genieten van een toch wel verdiende nachtrust.