Home Nieuws/updates Gastenalbum De visvijvers Penvissen Uitstapjes Visserslatijn Forum Links

De vergarde 2008-08-04

(Door Leon B.)

Nadat wij 5  maanden geleden een tweeling hebben gekregen waarvan er het met onze zoon Jesse niet zo goed gaat. Onze zoon heeft 4 maanden in het ziekenhuis gelegen en mocht eindelijk vorige maand naar huis.  We hebben toen besloten om lekker 2 weken op vakantie te gaan om tot rust te komen. Lekker met ons gezin ff 2 weken op vakantie na een hectische tijd van 4 maanden ziekenhuis. Ik gaf meteen bij mijn vrouw aan om een leuke camping te zoeken met een fijn viswater.

Mijn schoonouder gingen ook mee en zij vonden de camping de vergarde in Tiel. Ik meteen op de site kijken en dacht dat het een te klein water zou zijn, maar ja alles was al geboekt en vol goede moed trokken we richting Tiel. Toen wij arriveerden ging ik meteen kijken naar het water, we stonden er met onze caravan zo’n 25 meter vanaf. Net te ver om je hengels voor vast neer te zetten. Nadat de caravan met tent stond ben ik eens een rondje gaan maken om het water. Het viel mij meteen op dat het toch wel redelijk groot was, maar wat ook op viel was dat er ontzettend veel hengels aan de kant stonden, de hengeldruk was dus erg groot.

Ik zag ook meteen dat er een eiland was met veel struiken en bomen, die allemaal in het water terecht kwamen. Dus een leuke plek waar karpers zich zouden kunnen ophouden. Ik ben toen bij een visser gaan kijken en hem het een het ander over het water gevraagd. Ondertussen draaiden die goede meneer wel ff een 25 ponder uit het water. Hij vertelde mij dat het water pijl zo tussen de 0,80 en 1,30 is. Diepte was er dus niet veel. Verder werd mij verteld dat de karpers erg slecht beten al zo’n 3 weken lang. Volgens hem lag het aan het teveel voeren door diversen vissers.

Er werden kilo’s bollies in het water gegooid en dit kwam niet te goede aan de vangst. Ik ben toen terug gelopen naar de caravan en was mijn tactiek al aan het bedenken. De volgende dag was het dan zover, had mij een leuke stek uitgezocht en ging tegen het eiland aan vissen, 4 uur gezeten, 1 run en ook nog eens een brasem, dit was toch een behoorlijke tegenvaller. Had er toch meer van verwacht. Ik ging de vijver nog eens goed bekijken en zag toen een plekkie, daar moesten ze zeker zitten, want ik zag mij daar toch een paar grote jongens voorbij komen. Werd er helemaal onrustig van, hoe ga ik die vangen welk aas vinden ze lekker, heb ik wel het juiste bij mij….. Ik met mij vrouw overleg gehad en afgesproken dat ik de volgende nacht zou gaan doorzitten.

Alles in orde gemaakt bootje opgeladen en daar ging ik dan richting mijn nieuwe stek. Eenmaal op de stek zag ik dat er veel activiteit in het water was. Dit kon dus niet  mis gaan. Eerst alles rustig opgebouwd en toen mijn eerste hengel naar het riet gevaren met mijn boot. Ik besloot om tegen het riet aan te gaan liggen omdat daar ook een soort ingang leek te zijn. Vervolgens mijn 2e hengel gepakt en deze naar een boom gevaren. Ik was nog niet bij de boom met de boot of de 1e run ging  al, was kort maar hevig, meteen het riet in! Groot probleem naar 10 minuten schoot hij mij los.

Toen maar weer snel de hengel opnieuw op dezelfde plek gelegd en jawel hoor 30 minuten later weer een hevige run er weer meteen het riet in. Werd er helemaal gek van ook deze werd verspeeld. Ondertussen had ik wel de aandacht van diversen vasten personen op de camping gekregen en al gauw stonden ze om mij heen. Ze vroegen waar ik mee deed vissen en waar ik lag. Ze gaven mij als tip dat ik 1 meter voor het riet moest gaan liggen, anders kreeg ik ze er niet uit. Dus ik hun tip opgevolgd en 1 meter voor het riet gaan liggen.

Na 2,5 uur geen run meer te hebben gehad, lag ik toch de hengel weer terug op de plek waar ik de 1e en 2e run kreeg. Na 1 uur krijg ik meteen weer een run en jawel hoor meteen weer het riet in, maar de karper kwam nog ff boven water en ik kan je vertellen dit was geen kleintje. Vervolgens weer de mijn hengel op de plaats gelegd en jawel hoor binnen 45 minuten kreeg ik weer een run, een zeelt…... De spullen ingepakt en terug naar de caravan. Ik besloot om 2 dagen ff niet te vissen en lekker met het gezin op de camping leuke dingen doen. Maar ondertussen was ik mij wel aan het bedenken hoe ik die karpers bij het riet weg zou krijgen. Maar al snel bleek dat de plek wel veel bezet was, men had gezien dat hier karper zat, het werd dus moeilijk om dezelfde stek te krijgen..

Na 2 dagen wilde ik er weer voor gaan, maar helaas de stek was bezet. Ik besloot om te wachten en de volgende dag vroeg te gaan. Eenmaal aankomen om 6.00 bleek de stek weer bezet te zijn, en tevens regende het. Dus ik weer terug naar de caravan. Lekker weer in bedje gekropen, want die kleine rakkers van ons hadden ons ook die nacht wakker gehouden dus ik kon wel wat slaap gebruiken. Ondertussen leerde ik Maikel en Aalex kennen. Maikel kwam uit Nijmegen en Aalex uit Groningen. Ook zij waren in de ban van het karper vissen. Aalex kwam al 3 jaar op de camping en had er al genoeg gevangen alleen deze periode nog niet. We besloten om samen te gaan vissen. De afspraak was als de plek bij het riet vrij zou komen dat een van ons dan meteen de hengels zou plaatsen. Daar kwam de plek vrij. We zouden de gehele dag en nacht gaan vissen. Die dag lagen er wel al 20 karper hengels in het water her en der verspreid en niemand die een run kreeg. Ik maakte mij dus wel zorgen of wij wel beet kregen. De hengels werden in het water gelegd en daar gingen de uurtjes voorbij zonder een run. Ik zei tegen Aalex en Maikel dat ik toch wat dieper in het riet ging vissen.

De boot er bij gepakt en naar het riet gevaren. Daar lag hij lekker. Het was al 12 uur in de nacht en er werd zo af en toe met de hengel gespeeld. Ik zag de top bewegen dan weer een klein piepje en dan weer rustig. Ik had het gevoel dat er iets groots moest zitten. Ik wilde net opstaan om ff bij Aalex wat te gaan drinken of de pieper ging af met een behoorlijke run. Snel greep ik de hengel en jawel hij dook het riet in maar op de een of andere manier kwam ik daar meteen uit. Ik draaide de vis vrij snel binnen en zei meteen dat dit wel weer een brasem of een zeelt zou zijn hij kwam te makkelijk naar de kant. Met de lampjes op ons hoofd waren we het water af aan het zoeken naar de vis, daar kwam hij aan, Maikel riep meteen dat het een karper was en dat het een groot beest is. Het schepnet ging het water in en de vis werd meteen gek. Het schepnet was te klein en het gevecht begon. Snel mijn eigen net gepakt en deze rustig in het water gelegd, de hengel stond geheel gebogen en de slip stond zo goed als dicht. Naar een gevecht van 15 minuten had ik hem in het net liggen, een waanzinnige graskarper van 30 pond. Ik was dolblij met de vangst en mijn dag kon niet meer stuk.

Het was dus een leuke vakantie en ik ga in het voor of najaar terug om dan een paar dagen op die grote jongens te vissen.