Home Nieuws/updates Gastenalbum De visvijvers Penvissen Uitstapjes Visserslatijn Forum Links

“Rovedrsheideplas” 18 mei 2010, is nog maar net “hersteld”van een vissterfte, blijken er weer dode vissen gevonden te zijn. Zowel witvis en ook karper leggen weer het loodje. Maakt de natuur nou een foute grap of is de pas uitgezette pootvis toch de schuldige. Feit is, het is nog lang niet voorbij en we zijn bang dat dit wel eens de nekslag voor dit water kan betekenen. Wat is er toch allemaal aan de hand op onze wateren?

Het afvissing van april 2010 had al aangetoond dat het droevig gesteld is met de vis populatie. Zullen nu de laatste mooie karpers ook gaan verdwijnen? Wij weten het niet. De vereniging zal het een zorg zijn want die doen net alsof er niets aan de hand is. Wat we wel weten is dat er nog massaal wedstrijden worden gehouden. Al die foedralen en schepnetten gaan straks zo weer de kofferbak in en worden weer in andere vijvers gestoken. Struisvogel politiek, wat ik niet weet kan me niet raken. Misschien dat een oproep via deze kant iets kan bijdragen. Hang niet overal je foedraal en schepnet in zonder het eerst met desinfecterende middelen te behandelen. Maar vooral, laat zo`n vijver toch eens een beetje bijkomen. Het is geen forellen vijver.

(foto, zo zwemmen de Brasums dicht aan de oppervlakte. De bruine vlek is vermoedelijk een schimmel)

Ga naar het forum om mee te discuseren

Karpersvissers op "Roversheideplas" niet gewenst?

Zat laatst weer eens een keertje te vissen "oppe" reuver en toen werd ik voor de zoveelste  keer aangesproken door leden van de visvereniging van reuver over de handel en wandel van de visclub. Nou een goed woord hadden ze er niet voor over dat kan ik je wel zeggen en dit betreft met name het beleid wat ze er op nahouden tegen de karpervissers. Een aantal punten zal ik proberen op papier te zetten:

Punt 1: Dat er nog steeds maar met 1 hengel gevist mag worden is voor de meeste karpervissers een doorn in het oog , nu mag er in de wintermaanden wel met 2 hengels gevist worden maar dit lijkt mij de omgekeerde wereld te zijn omdat de meeste mensen juist in de zomerperiode graag met 2 hengels wil vissen en nu werd er door het bestuur gezegd dat er anders teveel hengeldruk zou komen en dat misschien andere mensen er last van zouden kunnen hebben.

Punt 2: Dat er geen reactie van het bestuur is geweest op de karpersterfte van het voorjaar zowel in het signaleren en in actie ondernemen tegen de ziekte en of instanties inschakelen om te komen kijken naar het probleem . De instanties zijn door de vissers zelf ingeschakeld en ook een vermelding op de website van de hengelsportvereniging of een bord aan de ingang van de vijver te plaatsen zijn uitgebleven.

Punt 3: Het te voeren beleid tegen de karpervissers is ronduit waardeloos te noemen. Met gezegden van: het is ook eigenlijk een witvisvijver en eigenlijk moeten de karpers er maar af gehaald worden want we hebben er alleen maar last van , ze trekken onze lijnen kapot , is er natuurlijk geen goede verstandhouding mogelijk. Hopelijk gaat het bestuur zich ook eens een keertje meer inzetten voor de karpervissers en kan er ook naar hun wensen geluisterd worden.

Punt 4: Of er na de karpersterfte van dit jaar nog nieuwe uitzetting van karper gedaan word om het karperniveau weer op peil te krijgen. Er is navraag gedaan door mensen en een karper kost per kilo 3,50 euro en aangezien er ongeveer 20% van de club karpervissers zijn willen zei hun geld ook goed besteed zien en niet alleen witvis erop zetten. Als deze 20% nu eens hun lidmaatschap eens deden opzeggen , dit zou de club toch een hele grote bron van inkomsten schelen .

Punt 5: Hoe zit het met de uitbreiding van de vijver ? Wat zijn hiervan nu daadwerkelijk de plannen en word er nu ook rekening gehouden met de karpervissers of worden we weer in de hoek getrapt? Hopelijk niet het laatste.

Al met al heb ik de laatste tijd van een aantal medevissers een heel slecht signaal gekregen naar de vereniging toe en ik hoop dat dit in de toekomst toch snel zal verbeteren en dat er oplossingen gezocht gaan worden voor deze problemen.Misschien een idee om eens door iemand ALLE problemen ten opzichte van de karpervissers eens op papier te zetten en dan dit te gaan voorleggen aan het bestuur , dan moet er toch wel een oplossing te vinden zijn lijkt mij.Wou dit eigenlijk niet voor mij houden en dit toch eens laten weerklinken op deze site.

www.carpheaven.nl   (8 november 2009)

Nu ook vissterfte op “Roversheide plas”.

19 mei 2009, Het ziet er naar uit dat ook Reuver getroffen is door een vissterfte onder de karpers. Het was ons al op gevallen dat we de laatste keren geen vin meer hebben gevangen. Tot onze grote schrik zagen we met eigen ogen de tientallen dode vissen voorbij drijven. Niet alleen karpers, ook de zeelt en brasem`s zijn het slachtoffer.

Een actief lid van de vereniging en een voormalig secretaris van de club waren ook aanwezig en hebben rijkswater staat gebeld om monsters van het water te nemen. Deze bleken in orde te zijn en dat betekend niet veel goeds. Speculeren heeft nu even geen zin, maar de kans is groot dat een zelfde scenario als in Grubbenvorst aan het gebeuren is. Een regelrechte ramp. We zullen proberen hier zodra er nieuws over is, dit te publiceren op onze website.

Dringend worden sportvissers welke de laatste maanden in Reuver of in Grubbenvorst gevist hebben verzocht, hun spullen (visnet, leefmat foedraal) heel goed schoon te maken. Het liefst met kokend water en ontsmetting`s middel. Alleen zo kan voorkomen worden dat dit e.v.t. virus zich verspreid.

Het jaar begint niet goed voor ons karper vissers. Nu zijn er al twee vijvers welke voorlopig buiten spel staan. Heb je ideeën of wil jij je mening delen, kan dit op ons forum.

Naar het forum >>

Beste leden.

De afgelopen dagen zijn er meldingen binnen gekomen, van vissterfte aan de vijver. Er werden 19-5 10 dode karpers uit het water gehaald. Het waterschap Peel en Maas zijn gewaarschuwd, zij hebben watermonsters genomen. Het water was niet verontreinigd, en zag er gezond uit. De vissterfte is volgens het waterschap te wijten aan een virus, dit kan overgebracht zijn door : visuitzettingen – vogels -  besmette leef en schepnetten. In Grubbenvorst zijn de zelfde verschijnselen waar genomen. De vis is in deze tijd extra kwetsbaar door diverse omstandigheden. Het advies is om leef en schepnet thuis goed te reinigen en te drogen.

Gr. Jos Wolters   (20 mei 2009)

Klein lichtpuntje, Huub wist er vandaag toch nog een te vangen

Deze foto's zijn genomen op 20 mei.

31 mei 2009

De vissterfte met name de karpers is volgens onderzoek veroorzaakt door een virus (buikwaterzucht). De dode vissen zijn uit het water gehaald en begraven, dit om stank en verdere besmetting te voorkomen.

Gr. Jos Wolters

6 Juni 2009 Een citaat uit een E-mail van Jos Muisers

....aangaande de sterfte van de karpers aan de visvijver Roversheideplas kan ik mededelen dat er uitvoerig watermonsters zijn genomen door het waterschap waarin niets te vinden was wat niet goed was of duidde op een watervervuiling, tevens was het zuurstofgehalte erg goed.

Persoonlijk heb ik met Mark (een lid van de vereniging) 14 Karpers enkele Zeelt en een tiental Brasem uit het water gehaald en begraven,Voorn hebben we bijna niet gevonden. In de twee weken erna zijn er nog 3 of 4 dode Karpers gevonden.
De Karpers waren allen dik opgezwollen en rood gekleurd, met deze gegevens bij de hand heeft de kring Limburg de conclusie getrokken dat dit buikwaterzucht kon zijn, dit kan in de vijver komen door visuitzettingen of door vogels, tevens kan het meespelen dat leefnetten en schepnetten of onthaakmatten niet goed werden gereinigd.
Dit virus zal op natuurlijke wijze uit het water verdwijnen. Zoals het er nu uitziet zal dit ook zo zijn.
Op dit moment zijn er geen plannen om nieuwe Karpers uit te zetten, tevens om de eenvoudige reden dat deze visssoort nu niet uitgezet kan worden en nu ook niet te koop zijn.

Gr. Jos Muisers

18 juni 2009 Het ziet er naar uit dat Reuver nog eens “geluk”heeft gehad. We zijn vandaag 18 juni 2009 nog eens vroeg opgestaan en hebben geprobeerd iets te vangen op onze "favoriete" vijver.

Gevangen hebben we niets, maar de karper activiteit was overal aanwezig. Tot 8 uur waren ze flink aan het woelen en vooral overal te horen. Het gaf ons de indruk dat ze kiplekker in hun schubben zaten. Geen tekenen van zieke vis. Maar laten we niet te vroeg juichen. Jammer dat het weer omsloeg en de vangst uitbleef, anders hadden we er zeker nog een of twee kunnen landen.

Toch zijn we met een goed gevoel weer naar huis kunnen gaan. We gaan het begin volgende week nog eens proberen.

23 juni 2009, Ondanks een behoorlijke noordooster wind en een bittere kou, had ik toch de mazzel dat een mooie karper mijn aas niet heeft laten liggen en zich goed heeft gedaan aan die overheerlijk Duitse maďs van de Aldi. Wederom tot 8 uur s`morgens was er leven genoeg en sprong er overal vis. Toen de wind begon te tollen was het dan ook direct afgelopen. De aanbeet was erg fel en hij gaf ook niet snel op. Er zat dus flink pit in. Wat me wel opviel en ik weet niet of het bij het patroon van de “buikwaterzucht” hoort, de vis had aan de onderkant allemaal rode stippen. Zoals roestvlekken in kleding. Verder zag hij er met z`n 17 pond goed en gezond uit.

We kunnen weer vissen dus, maar het feit blijft toch, dat er een aantal karpers gesneuveld zijn. Of ze deze ooit weer zullen aanvullen blijft de vraag.

2 juli 2009. Om 4.30 vertrekken Huub en ik naar Reuver. We kunnen het niet laten om toch maar weer eens Roverheide plas aan te doen. Juist omdat er de laatste tijd nogal wat gebeurt is willen we precies weten of het vissen op karper zich nog loont. Ja, je hoort de vis plonsen en zo hier en daar is er duidelijk activiteit te herkennen. Maar er is toch iets veranderd. De vis aast anders en de aanbeten zijn naar lang aarzelen erg snel. Rond een uur of acht kreeg Huub beet en tot ons grote genoegen bleek dat  “Jaapie” de volschub te zijn. We noemen hem zo omdat hij nu al minimaal 10 keer op onze onthakings mat heeft gelegen. Deze vis afkomstig van de Maas is enkele jaren geleden hier uitgezet. De een zal zeggen, dat moet je niet doen, de ander vind het een verrijking van dit vis water. Voor mij zat er slecht niet meer in dan een magere zeelt. Maar vis is vis. Toch soms gebeuren er ook dingen die je misschien maar een keer in je leven als sportvisser overkomen. We vingen samen een snoek. Nota bene met de frolic. Ik stond heel rustig achter wat hoger rietgras en had mijn pennetje vlak voor een lelie veld gelegd. Opeens zag ik vanuit een ooghoek heel langzaam een snoek van ongeveer 70cm helemaal bovenin richting lelie veld zwemmen. Huub kwam kijken en ik vroeg of hij de hengel even wilde vasthouden om een foto te maken. Op het moment dat ik de eerste foto nam schiet hij met openbek dwars door mijn lijn en haakt zich met frolic en al in zijn bek. Hilariteit alom. Het was een fraai gezicht. Ik heb nog nooit een snoek van zo dichtbij gezien, laat staan in mijn handen gehad. Wat een lelijke vis is dat zeg.We konden er best wel om lachen. Dat was ook meteen de laatste actie deze dag en zijn om 1100 uur weer huiswaarts gegaan. Een gekke dag, met een hele goede, en een zeer aparte vangst.